حال خوب زندگی با حامی لاین

چگونه به خواب کودک کمک کنیم؟

چگونه به خواب کودکان کمک کنیم؟

برای خواب راحت کودک چه کنیم؟

 

  • در زمان خواب نوزاد یا کودک باید مطمئن شود که همه چیز در اطراف او عادی است و شما مضطرب یا آشفته نیستید. اما اگر او متوجه شود شما دچار استرس یا از موضوعی عصبانی و ناراحت هستید، این استرس به او سرایت خواهد کرد. سپس هورمون های استرس در مغز او ترشح می شود و دیگر امکان خواب راحت وجود نخواهد داشت و تن صدای ملایم و آرامش دهنده شما می تواند او را راحت تر به خواب ببرد.
  • خواندن داستان در یک اطاق نیمه تاریک، اکسی توکسین را در مغز کودک تحریک می کند و به او احساس خواب دست خواهد داد.
  • دو ساعت به خواب کودک غذاهای گوشتی مانند گوشت ماهی، مرغ، گوشت قرمز، سوسیس و کالباس و شکلات به کودک ندهید. این مواد مغز او را تحریک می کند و به کودک احساس خواب دست نخواهد داد. اگر کودک شما گرسنه است به او یک غذای دارای هیدروکربنات(نان و کره یا برنج) و میوه بدهید. موز یکی از بهترین میوه ها است و به علت داشتن سروتونین به خواب نیز کمک می کند.
  • هیچ انسانی در حالت ترس نمی تواند بخوابد. زمان خواب نباید کودک احساس ترس داشته باشد. اگر او از چیزی می ترسد علت ترس او را برطرف نمایید. اگر از خوابیدن در اطاق تاریک می ترسد، چراغ خواب را روشن بگذارید.
  • اگر از خواباندن کودک شما در نزدیکی او دراز می کشید، شما باید در این وضعیت تظاهر به خواب کنید و با او حرف نزنید. تماس بدنی به او آرامش می دهد و به خوابیدن او کمک می کند.
  • اگر کودک شما بسیار مضطرب است سعی کنید علت را بیابید و برای رفع آن بکوشید. معمولا ترس در کودکان سه ساله با این رفتارها به نمایش در می آید؛ با این که آنها به دستشویی رفته اند، دوباره از شما می خواهند که به دستشویی بروند؛ یا می گویند تشنه هستند و آب می خواهند؛ و یا از شما می خواهند پستانک به آنها بدهید. از او بپرسید از چه می ترسد و به چه فکر می کند. بعد از این که علت را بیان کرد می توانید راه هایی را برای حل آن پیدا کنید. اگر او از استرس جدایی رنج می برد، او را در آغوش بگیرید و کلمات محبت آمیز بگویید، یا او را آرام تکان دهید، یا تکه ای از لباس خود را در اختیار او قرار دهید تا با آن به خواب برود.
  • – آیا کودک در مهد یا مدرسه مشکلی دارد؟ اگر کودک احساس امنیت در این مکان ها نداشته باشد به راحتی به خواب نمی رود. زیرا در این فکر است که فردا باید دوباره به این مکان ها بازگردد و احساس ناراحتی می کند.

کودک من هر شب بد می خوابد، با این مشکل چه باید بکنیم؟

 

اگر هر شب فرزند شما به سختی به خواب می رود، این موارد را بررسی کنید:

– آیا خود شما واقعا در آرامش هستید؟ کودکان بهتر از بزرگسالان وضعیت روانی اطرافیان خود را درک می کنند. حتی اگر شما سعی کنید تظاهر کنید که آرام و خوشحال هستید، آنها وضعیت هیجانی شما را کاملا متوجه می شوند و از آن تاثیر می پذیرند. پس لازم است راه های واقعی برای آرام کردن خود را بیابید.

محیط  و نور اتاق کودک را بررسی کنید اتاق باید آرام و کم نور باشد.

– میزان فعالیت فیزیکی و بازی کودک در طول روز به ویژه بعد از ظهر را برسی کنید. کودکانی که فعالیت فیزیکی و بازی به اندازه کافی داشته باشند به علت خستگی راحت به خواب می روند.

-کیفیت و نوع غذای کودک در در وعده شب بررسی کنید. خوردن گوشت و شیرینی و نوشیدنی گازدار باعث بدخوابی کودک می شود.

-آیا در روز زیاد خوابیده است؟ کودک در روز هرچه فعال تر باشد شب راحت تر می خوابد.

-آیا در طول روز با او زیاد دعوا می کنید؟ آیا او بر سر شما فریاد می زند؟ اگر رابطه او و شما خوب نیست او می ترسد در این وضعیت به خواب برود، زیرا نگران است که شما را از دست بدهد. در هر روز سعی کنید مشکلات خود را با او حل کنید و رابطه را بهبود بخشید تا او در شب با آرامش به خواب رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *